fredag 22 januari 2010

Greenpeace

- Hej, vet du att tyska kolkraftverk producerar el till Sverige och att de släpper ut mer föroreningar än hela Sveriges bilpool sammanlagt?

Jag stirrar på honom. Fjällrävenjacka. Palestinasjal. Dåliga tänder.
- Ja, svarar jag. Det vet jag.
Jag står och väntar på någon utanför Högbergs på söder. Försöker vända mig bort för att visa att jag inte är intresserad av vidare diskussion. Han ger sig inte.

- Vi på Greenpeace..

Jag avbryter. Säger att jag inte är intresserad av att bli medlem. Han ger sig inte. Tjatar.
Jag lyssnar inte. Tittar åt ett annat håll. Hatar honom lite. Upprepar att jag inte är intresserad. Tack. Gå. Trakassera någon annan. Han kräver en anledning. Kräver. Jag suckar och vänder mig bort igen. Han följer efter. Söker ögonkontakt.

- Varför vill du inte bli medlem?! Hatar du miljön?

Ja. Jag hatar miljön. Det är därför. Jag tar varje chans jag får att försämra. Lämnar alltid kylskåpsdörren öppen. Tar bilen överallt. Kastar batterier i soptunnan. Så. Nu kan du gå. Jag hatar miljön och jag hatar Greenpeace. Klart.

Han går. Hittar en pensionär att trakassera. Hon ser rädd ut.

Inga kommentarer: